Kādēļ izvēlēties ikdienā pārvietoties ar velosipēdu?
Tas ko vēlamies pateikt, ka
katram transporta veidam ir sava vieta un priekšrocība. Tieši tādēļ arī
aplūkosim katru no tiem, priekšrocības un trūkumus. Aicinām nenopelt mūs par
to, mēs cenšamies parādīt to, uz ko, patiesībā, modernas pilsētas fokusējas, attīsta.
Neko neuzspiežam. Nevienam nepatīk dzīvot industriālā vidē, kur katra ēka vai
objekts izpūš smakas un piesārņojumu. Un vajadzētu zināt to, ka autotransports,
ja vien tas nav elektrisks, piesārņo apkārtējo vidi visai ievērojami. Nav tikai
saprotams fakts, kādēļ tam nepievēršam uzmanību, jo tas ir tepat, ikdienā un
blakus! Un tam ir vienkāršs risinājums, kas prasa tikai mūsu ikdienas paradumu
maiņu. Tikai nedaudz. Lai arī sākumā tas liekas teju neiespējami, bet pamēģinot
tas iepatīkas. Paradoksāli, bet tā tas ir.
Cilvēki, kas saka iedvesmojošas
runas, tajā skaitā slavenības un pazīstami cilvēki, saka, ka ir jāpamēģina, jo
tikai tādējādi mēs varam vērtēt to vai tā ir vai nav. Saprast lietas var tikai
pamēģinot un salīdzinot. Mainot lietu būtību vai to pielietošanas veidu. Un
nevis tikai teikt, ka tas nav man, man nav tas un tas, tas nav iespējams utml.
mēs sevi nolemjam sevis izveidotam aizspriedumam. Ir tāds teiciens: „dzīve
sākas tur kur beidzas mūsu komforta zona”. Vai arī: „domāt ārpus kastes”, „think
out of box”. Komforta zona ir tā zona, kur mēs visu zinām, kā tas darbojas,
zonā esošās darbības esam veikuši neskaitāmi daudz reižu. Cilvēks ir tik
spēcīgs, cik tas spēj mainīt savus ieradumus un izmēģināt ko jaunu!
Līdz ar to, mēs cilvēki, kas
novērtē pārvietošanās brīvību nenodarot kaitējumu dabai, no kuras mēs visi
pārtiekam un iztiekam, aicinām „iziet ārpus komforta zonas” un izmēģināt,
mainīt savus ieradumus, kas šķiet nemaināmi, un, nu kaut vai uz vienu mēnesi,
piemēram, ikdienā, pēc iespējas vairāk, izmantot videi draudzīgu pārvietošanos.
Un šajā gadījumā viens no veidiem ir velosipēds. Pamēģiniet dzīvot. Jo dzīves
sākas tur kur beidzas mūsu komforta zona.
Turpmākajā izklāstā mēs mēģināsim
(nesakām, ka viss ko atspoguļosim ir super precīzs, jo ir lietas, kuras ir
relatīvas) salīdzināt, parādīt katra transporta veida būtību, faktus un
priekšrocības. Uzreiz atbildēsim, ka paši izmantojam vai esam iepriekš
izmantojuši visus no satiksmes veidiem pilsētā un ārpus tās. Vienkārši
piedāvājam mūsu redzējumu par šo tematu.
Tādēļ, mēs šo tēmu veidojam plašu
un apskatam visus aspektus – finansiālos, ģeogrāfiskos un vides. Nevienu īpaši
neizceļot, vien apskatām daudz vai maz visiem zināmus faktus un patiesības.
Velosipēda priekšrocības:
-
Nav
izdevumu par degvielu
-
Regulāra
un vienmērīga fiziska slodze apvienojumā ar lietderīgo (pārvietošanos)
-
Iespējams
piekļūt it visur tieši līdz durvīm, praktiski nepastāv satiksmes ierobežojumi
-
Nelieli
izdevumi par apkopi, uzturēšanu
-
Neveido
sastrēgumus un piesārņojumu pilsētā
-
Iespēja
izvēlēties īsāko maršrutu
-
Nav
izdevumu par novietošanu, nav jāmaksā nodevas
- Lieliska
pašsajūta ikdienu, kad pārvietojies, sajūta, ka dari labu – nepiesārņo
nevajadzīgi dabu
-
Saikne ar
apkārtējo pasauli (daudz laika pavadot ārā, laukā, apkārtnē utml.)
Privātās automašīnas priekšrocības:
-
Jāpieliek
minimālas pūles sevis transportēšanai
-
Iespēja
atrasties telpā visu laiku, pat regulēt tās klimatu
-
Pārvietoties
ar nosacīti lielāku drošību sev apkārt
Sabiedriskā transporta priekšrocības:
- Nav uzturēšanas izmaksas
Izmaksu aprēķins:
|
degviela |
uzturēšana |
apdrošināšana |
biļete |
ātrums |
efektivitāte |
Velosipēds |
0 |
3,00 |
0 |
0 |
2* |
1* |
Sabiedriskais |
0 |
0 |
0 |
26,00 |
5* |
3* |
Privātā |
40,00 |
30,00 |
10,00 |
0 |
1* |
5* |
*vērtējums no 1-5 skalā, kur 1 ir
vislabāk un attiecīgi 5 vistālāk; aptuvenās izmaksas ir par 1 mēnesi
Protams, katrs no šiem rādītājiem
ir diskutējams, bet mēs nevēlamies līdz centam precīzi kaut ko norādīt, bet gan
parādīt kopējo tendenci, ka, salīdzinot velosipēdu ar citiem transporta veidiem,
priekšrocības ir visos rādītājos. Visos! Un tas gan sen ir pierādīts.
Mēs pat improvizētajā tabulā varam
redzēt to, ka velosipēda izmantošanai ir priekšrocības. Protams, var gadīties,
ka reizi vai 2 gadā nāksies izbaudīt lietu, bet arī no tā var izvairīties un
tas nav nekas paliekošs.
Viens no lieliem risināmajiem
jautājumiem, kas apgrūtina velosipēda izmantošanu ir tas apstāklis, ka liela
daļa dzīvojam daudzdzīvokļu namos, kur ir visai ierobežotas iespējas uzglabāt
velosipēdu, bieži vien nākas ziedot daļu no dzīvokļa ieejas telpas vai
lodžijas. Bet, ir iespējas painteresēties un noteikti ir pieejama kāda
koplietošanas telpa vai pagrabs, kur novietot velosipēdu. Risinājumi tam ir
dažādi, pat tāds kā saliekams velosipēds.
Viss ir relatīvs pasaulē. Ja mums
tikai pašiem sevi jāpārvieto no mājām uz darbu, tad kāpēc mums vajadzīga
automašīna? Vai vēl vairāk – liela automašīna? Ja to var izdarīt ar
velosipēdu!? Vai elektroskūteri, piemēram? Jā, ir nianses, protams. Bet
piekritīsiet, ja Jums ir nepieciešams viens apelsīns, Jūs nepirksiet 5
kilogramus, vai ne? Ja Jums ir jāpārvieto tikai sevi no mājām uz darbu tad
kāpēc to darīt vienatnē un ar lielu auto? Iespējams, ne līdz galam tiešs
salīdzinājums, bet domai vajadzētu būt skaidrai – izmanto tik cik nepieciešams,
nevis tik cik vēlies ieraduma pēc!
Nav jāžēlojas, ka degvielas cenas
ir augstas! Ir jāpārdomā savi pārvietošanās veidi, jo auto pilsētā ir ļoti
dārgs prieks, jo mazāku distanci pārvietojamies ar auto, jo dārgāks ir katrs
veiktais km! Tā ir pierādīta patiesība. Var noteikti pateikt, ka sabiedrībā ir
iekārtojies tā, ka vairums tās daļas spēj mainīt tikai tad paradumus, kad kaut
kas tiek aizliegts vai tam ir ļoti augsta cena! Bet kādēļ tā? Kādēļ cilvēki
nevar paši apdomāt, izsecināt un izmēģināt? Negausties par augstajām degvielas
cenām, bet pilsētā izmantot velosipēdu braucot uz darbu, veikalu un darīšanās?
Tie nav lieli attālumi, tas ir ātri un efektīvi. Un brīvdienās iesēsties
ģimenes auto un doties apskatīt kādu pilsētu vai vietu, to paveicot par nedēļā
ietaupīto naudu, kas būtu iztērēta degvielai rūcinot auto krustojumos.
Vēl viens mīts – velosipēdisti
nemaksā nodokļus! Akcīzes, pvn utml. To naudiņu, ko velosipēdists nesamaksā
ārzemju degvielas tirgotāju kompānijām, viņš iztērē piemēram - veikalā,
tādējādi arī maksājot pvn un citus nodokļus. Vai bērnu aizvedot uz kādu
izklaides vietu, teātri utml. Šo mītu kultivē tikai un vienīgi autovadītājs,
kas uzskata, ka auto ir īstais un vienīgais pārvietošanās veids un meklē
attaisnojumus savai izvēlei. Protams, arī viņam ir zināma taisnība, jo nodokļi
tiek maksāti, tikai nav skaidrs, kā to nodokļu nomaksa ietekmē dabai nodarīto
kaitējumu…
Un velosipēda izmantošana ikdienā
ir tikai viens no veidiem kā kļūt dabai draudzīgākiem. Vēl ir iespējams ikdienā
šķirot atkritumus, kas ir tikpat lielisks veids, kā nezaudējot dzīves kvalitāti
panākt labāku attieksmi pret dabu, racionāli izmantot resursus un pat ietaupīt
savus līdzekļus. Jau arvien vairāk mēs to saprotam, ka šķirot atkritumus ir
labi, visur parādās urnas ar iespēju šķirot un mēs to arvien vairāk darām. Tad
nu velosipēds ir tas pats, tieši tas pats! Jāpamēģina un jāturpina. Un skat,
jau pēc pāris mēnešiem par ietaupīto varēsiet atvēlēt savai ģimenei kaut ko
iegādāties, tā vietā, lai to izkūpinātu gaisā. No degvielas izmantošanas drīzā
nākotnē mēs pilnībā atteikties nevarēsim, bet mēs varam to ievērojami
samazināt. Ievērojami un ietaupītā naudiņa vai nu paliks Jūsu kabatā vai arī
Jūs to izmantosiet daudzreiz lietderīgāk.
Šis raksts ir domāts vairāk, lai
palīdzētu apskatīties no malas uz lietām, kuras mēs neievērojam ikdienā. Katrs
izvēlas pēc saviem kritērijiem un neviena izvēle nav nepareiza. Noteikti nē.
Bet ir salīdzināmi apstākļi un pierādītas patiesības, kurām mēs bieži vien
nepievēršam uzmanību ikdienā. Tad lai nu šī informācija Jums kalpo par – skatu
no malas.
Lai mums izdodas! Ja mēs darīsim,
tad noteikti izdosies!
Šeit var ievadīt papildus saturu. Ja papildus satura nav, tad šo bloku var noslēpt, nospiežot uz ikoniņas augšējā stūrī.